
Загальна сума фінансування дорожньої галузі в цьому році складе більше 25,5 млрд грн грн, з них 20,8 млрд грн – передбачено загальним фондом державного бюджету України на 2015 рік, а 4,7 млрд грн – вибірка кредитних коштів міжнародних фінансових організацій за вже укладеними договорами. Про це повідомили в прес-службі Укравтодору.
Відповідно до розподілу видатків загального фонду держбюджету, найбільша частина коштів, а саме 17,4 млрд грн буде спрямована на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток дорожньої мережі в минулі роки, фактичне ж фінансування дорожнього господарства в цьому році складе всього 16% від обсягу закладених коштів, а саме 3,4 млрд грн.
За орієнтовною оцінкою, ця сума майже вдвічі менше мінімальної потреби галузі в частині тільки дрібного ремонту та експлуатаційного утримання, адже з урахуванням цін 2015 року, на здійснення тільки цих видів робіт вимагає мінімум 7,2 млрд грн на рік.
Згідно з попередніми розрахунками Укравтодору, саме на ліквідацію ямковості, реалізацію комплексу заходів з безпеки дорожнього руху, закупівлю пально-мастильних та матеріалів проти ожеледиці для обробки дорожнього покриття в зимовий період, цього року буде спрямована найбільша частка фактичного фінансування дорожньої галузі – близько 2 млрд грн, що становить лише 27% від зазначеної потреби.
436 млн грн буде використано на погашення кредиторської заборгованості перед підрядними організаціям, що утворилася внаслідок недофінансування дорожньої галузі Державною казначейською службою України в 2014 році.
Що стосується робіт з будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг загального користування, в цьому році видатків з держбюджету на їх проведення вже традиційно не передбачено.
Враховуючи суму вибірки – що повинно скласти більше 4,7 млрд грн, на співфінансування спільних з МФО проектів в загальному фонді держбюджету закладено 947 млн грн, які дозволять державі відповідно до умов контрактів забезпечити необхідну частку фінансування.
За рахунок цих коштів планується продовжити реалізацію 2 спільних з МФО проектів, а саме Другого з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту покращення автомобільних доріг та безпеки руху, а також спільного з Європейським банком реконструкції та розвитку і Європейським інвестиційним банком проекту “Покращення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг на під’їздах до міста Києва “.
В рамках проекту зі Світовим банком буде продовжений капітальний ремонт і реконструкція ділянки автомобільної дороги М-03 Київ-Харків-Довжанський – Лубни-Полтава, а також розпочато будівництво 3 об’їздів населених пунктів – с. Покровська Багачка, с. Білоцерківка та м Полтава.
В ході ж проекту з ЄБРР і ЄІБ буде реконструйовано і поліпшені частини автомобільних доріг М-01 Київ-Чернігів, М-05 Київ-Одеса, М-06 Київ-Чоп, М-07 Київ-Ковель, Н-01 Київ-Знам’янка Белгород і Р-02 Київ-Іванків, а також продовжено проект з утримання ділянки автомобільної дороги М-06 Київ-Чоп та її експлуатацію за кінцевим результатом.
Враховуючи, що стан фінансування дорожньої галузі державою, і як наслідок – стан автомобільних доріг України, з кожним роком все погіршується, співпраця з МФО, а також іноземними та вітчизняними банківськими установами є чи не єдиним шляхом збереження дорожньої мережі, оскільки дозволяє дорожнім підприємствам і організаціям виконувати весь необхідний комплекс робіт відповідно до сучасних технологічних процесів, а також дотримуватися міжремонтних термінів хоча б на кількох автомобільних дорогах України.
Станом на початок 2015 кредитний портфель Укравтодору склав близько 43 мільярдів гривень. Їх велика частина – кредити міжнародних фінансових організацій, залучені на вигідних багаторічних умовах протягом декількох років. Саме на погашення боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток дорожньої мережі в минулі роки буде спрямована найбільша частина нинішнього фінансування, а це понад 17,4 млрд грн.
Такий розподіл витрат держбюджету в першу чергу обумовлено тим, що на поточний рік припадає пік боргового навантаження, адже крім самих кредитів, які треба повертати поетапно, є ще й зобов’язання з їх обслуговування.
Загалом Державний бюджет України на 2015 рік і недавні зміни в Податковий і Бюджетний кодекси України, згідно з якими були скасовані цільові джерела фінансування дорожнього господарства, які раніше акумулювалися в спеціальному фонді держбюджету, можуть перешкодити сталого розвитку дорожньої галузі.
Адже введене фінансування всіх видатків дорожнього господарства із загального фонду не дає розуміння обсягів коштів, які будуть передбачені на наступний за поточним рік, а отже виключає довгострокове планування розвитку дорожньої галузі, що може призвести до ще більшого погіршення стану дорожньої мережі.
Це означає, що виділення коштів на дороги буде відбуватися за залишковим принципом, після того, як будуть задоволені потреби інших сфер економіки, що мають захищені статті або цільові джерела фінансування у спеціальному фонді держбюджету.
Відсутність захищеного Державного дорожнього фонду, а також неможливість розширення дохідної частини спеціального фонду Держбюджету – головні чинники того, що визнані в усьому світі принципи фінансування дорожньої галузі за рахунок податків і платежів, які стягуються з безпосередніх користувачів автодоріг, не можуть бути реалізовані в Україні.